MZK Bielsko-Biała rozstrzygnął przetarg na leasing 19 spalinowych autobusów - 15 standardowych i 4 przegubowych. Choć jedyna oferta przekroczyła budżet o blisko 3,5 mln zł, została zaakceptowana. Pojazdy trafią do miasta w czterech transzach i pozostaną własnością przewoźnika po zakończeniu 8-letniego leasingu.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej wybrał ofertę w
przetargu na dostawę 19 autobusów spalinowych w formule leasingu finansowego. Konsorcjum Solaris Bus & Coach i PEKAO Leasing jako jedyne złożyło ofertę w postępowaniu, która została zaakceptowana przez MZK – mimo że przekraczała pierwotnie założony budżet.
Oferta nieco powyżej budżetuPrzetarg podzielono na dwie części. Pierwsza dotyczył dostawy 15 autobusów klasy MAXI (12-metrowych), druga – 4 przegubowych pojazdów klasy MEGA. Autobusy zostaną przekazane MZK w leasingu finansowym na 8 lat, a po zakończeniu umowy przejdą na własność przewoźnika. Formuła leasingu pozwala ominąć zakaz zakupu spalinowych autobusów z funduszy publicznych, który zacznie obowiązywać od 2026 roku.
Oferty oceniano według trzech kryteriów: ceny (60%), rozwiązań technicznych (30%) i warunków gwarancji (10%). Konsorcjum Solaris–PEKAO Leasing uzyskało maksymalną liczbę punktów za cenę i gwarancję, a w zakresie rozwiązań technicznych – 26,7 pkt na 30 możliwych. W obu częściach uzyskało identyczną łączną ocenę: 96,7 pkt.
Za realizację części pierwszej – dostawę 15 autobusów klasy MAXI – konsorcjum zaproponowało kwotę 44,41 mln zł brutto. W przypadku części drugiej – 4 autobusów klasy MEGA – wartość oferty wynosi 15,36 mln zł brutto. Łącznie to 59,77 mln zł brutto.
Tymczasem MZK przeznaczył na realizację przetargu 56,29 mln zł, z czego na część pierwszą – 41,94 mln zł, a na drugą – 14,35 mln zł. Oznacza to, że oferta wymaga zwiększenia środków lub ewentualnych negocjacji. Mimo to została formalnie zatwierdzona jako najkorzystniejsza.
Dostawy do 2029 rokuPrzypominamy, że pojazdy klasy MAXI mają mieć długość 11,5–12,5 m, układ drzwi 2-2-2 i mieścić co najmniej 85 pasażerów, w tym 26 siedzących. Będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system zliczania pasażerów i informację pasażerską. Napęd zapewni silnik wysokoprężny o mocy min. 205 kW.
Autobusy MEGA będą przegubowe, o długości 17,5–18,75 m i układzie drzwi 2-2-2-2, zdolne przewieźć min. 138 pasażerów, w tym 39 siedzących. Silnik musi mieć moc co najmniej 230 kW.
Dostawy zostaną rozłożone w czasie. Autobusy MAXI mają trafić do Bielska-Białej w czterech transzach: 5 sztuk do końca 2026 r., 2 do końca 2027 r., 4 do końca 2028 r. i kolejne 4 do końca 2029 r. Autobusy MEGA dotrą w dwóch partiach po 2 sztuki – do końca 2026 i 2027 roku.
Spalinowe jako element szerszego planuZakup autobusów spalinowych w leasingu to element większego programu modernizacji floty MZK w Bielsku-Białej. Do 2029 roku miasto planuje pozyskać 68 nowych pojazdów, w tym autobusy elektryczne i wodorowe, a jednocześnie wycofać 49 najstarszych jednostek. Strategia zakłada zróżnicowanie napędów oraz utrzymanie ciągłości wymiany taboru mimo zmieniających się przepisów.